فرهاد خانلری
کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

خطرات امواج رادیویی بر روی بدن انسان چیست؟ به زبان ساده

امواج رادیویی مثل وایرلس ها ، دکل های BTS و موبایل چه خطراتی برای بدن انسان دارند؟ امواج بیسیم چقدر برای سلامتی مضر هستند؟ یکی از بحث هایی که این روز ها در اکثر منازل میشنویم خطرات احتمالی از آسیبب هایی هست که امواج رادیویی به انسان میزند و بنده همیشه در این بحث ها گفته ام که اگر ما انسان ها امواج رادیویی را با چشم میتوانستیم ببینیم هیچوقت با خیال راحت در این مکان زندگی نمیکردیم و پا به فرار میگذاشتیم تکنولوژی هر روز قوی تر از دیروز می شود ولی در برابر آن آیا ما انسان ها نیز قوی میشویم؟

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

آیا میدانستید امواج رادیویی برای سلامتی انسان مضر است ؟ آیا میدانستید تلفن همراه را هیچگاه نباید در کنار مغز ییا قلب قرار داد ؟ آیا استفاده از موبایل سرطان‌ زا هست ؟ این برنامه آیا میدانستید نیست مطلبی است در مورد سلامتی انسان که هر فرد باید عواقب استفاده از تکنولوژی را هم بداند.

خطرات امواج مغناطیسی برای بدن

ساعت‌های رادیویی، وای‌فای 24 ساعته ، تشک‌های الکترونیکی ، تبلت ، تلفن‌های بی‌سیم و همچنین گوشی‌هایی که در طول 24 ساعت در کنارمان قرار دارند، چه اثراتی می‌توانند بر رو بدن بگذارند. و تمام این وسائل را نه فقط در منزل خودمان بلکه در مجاورت ما یعنی همسایگانمان نیز میتوان یافت. قبلاً در انجمن مقاله ای در خصوص خطرات احتمالی در استفاده وای فای عمومی و پیشگیری از آن نوشته شدهاست در آن مقاله هم توضیح داده شده که این روز ها استفاده از WIFI به یک امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده و ما انسانها واقعاً به سختی میتوانیم از آن دوری کنیم.

البته منتقدان این مطلب حتماً میگویند که امواج رادیویی دارای استاندارد های لازم برای زندگی بشر است و این استاندارد ها باعث شده که آسیبی به ما نرسد ، البته بنده مخالف 100% این صحبت ها نیستم ، برطبق گزارش وزارت بهداشت كانادا استفاده از وايرلس یا همان امواج بی سیم که در مودم های ADSL ای که همه روزه در کنارمان هست برای بدن مضر نیست ، وايرلس‌ ها دارای ميدان مغناطيسي با قابلیت اندازه گیری هستند و امواج این میدان مغناطيسي برای اندازه گیری میزان ضرر و زیان به بدن انسان دارای سه شاخصه اصلی هست.

1- جريان الكتريكي در بدن انسان 2-جريان های گرمايي 3-اشعه‌های رسانا که در مورد آخری باید بگویم وايرلس رسانا نیست و میزان این سه شاخصه به میزان در معرض بودن و شدت انـرژی هم بستگی دارد که امواج بیسیم از این سه شاخصه به دور است و برای بدن انسان ضرر ندارد و انرژی این امواج به علت پایین بودن موج به بدن آسیب نمیرساند ، و این در حالی است که برخی از كارشناسان نیز معتقد هستند تمام وسايل بی سيم را از خودتان دور کنید یا در هنگام استفاده نکردن آنها را خاموش کنید.البته رادیو هم امواج تولید میکند ولی به گفته کارشناسان موج رادیو آنقدر پایین است که برای سلامتی ضرر ندارد.

ولی آیا حتماً همینگونه است که میگویند؟ بگذارید در این خصوص یک مثالی به صورت واقعی بزنم ، سالها پیش زن و شوهری زندگی میکردند که جنین نوزادشان به علت تشکیل نشدن قلب به دنیا نمی آمد و پس از مراجعه به دکتر نسخه ای که به آنها داده شد نقل مکان به جایی دور از شهر بود و پس از این کار نوزاد صحیح و سالم پا به دنیا گذاشت و علت این مشکل وجود دکل هایی بر روی پشت بام ها اطراف بود ، بگذریم همین قدر بدانید که این اتفاق واقعاً افتاده ، ضمناً اگر استفاده از این وسائل مشکلی ندارد چرا در کشوری مانند فرانسه کودکان زیر 15سال اجازه استفاده از وسائل الکترونیکی مرتبط با وایرلس و موبایل را نمیدهند ؟

ضمناً اتحادیه اروپا در خصوص جلوگیری از تلفن های همراه در مدارس و همچنین نداشتن اینترنت وای فای در مدارس را به صورت یک لایحه تصویب کرده است. در سال 2002 دانشمندان تحقیقی روی 300 بیمار انجام داده اند و طی آن گزارشی تهیه کردند که 138 مورد از این بیمار ها به علت قرارگرفتن طولانی مدت در امواج رادیویی باعث بیماری آنها شده است ، دوستان ITPRO یی من تکنولوژی 3G مدتی است که در کشورمون ایجاد شده با آمدن 4G و همچنین شبکه‌های موبایلی LTE چه اتفاق هایی قرار است بیفتد؟

محققان و دانشمندانی که مخالف استفاده از تلفن همراه هستند بر این نظر هستندکه اشعه ایجاد شده از موبایل بیشتر در هنگام زنگ خوردن آن و همچنین پیدا کردن آنتن است یعنی زمانی که موبایل شما میخواهد زنگ بخورد امواج بسیار زیادی تولید کرده و بیشترین زمانی است که این امواج ضرر میرسانند همچنین زمانی که موبایل شما دنبال آنتن میگردد نیز این اتفاق می افتد و این امواج تاثیر مسقیم بر روی حس شنوایی و یادگیری مغز میگزارد و البته بیماری تومور مغزی نیز از این قائده مستثنی نیست.

ضرر های استفاده از امواج رادیویی

جالب است بدانید سازمان بهداشت جهانی که به WHO معروف است طبق بررسی هایی که انجام داده بر این باور هستند که استفاده از امواج رادیویی موبایل اثر منفی روی سلول های انسان نگذاشته است و همین موافقت سبب گردید تا سال 1973 این وسیله رسماً در بین انسان ها رواج پیدا کنه ، و محققین مخالف نیز میگویند استفاده از موبایل گرمایش بدن را افزایش میدهد یعنی زمانی که شما از موبایل استفاده میکنید اثرات گرمایشی در اطراف سطح سر خودتان را بالا میبرید و همین باعث میگردد دمای سر شما تقریباً یک درجه بیشتر شود که این دما باعث میشه مغز دستور سرعت بیشتر انتقال خون رو به قلب بده و گرما در کل بدن پخش شه و باید بدونید قرنیه چـشم انسان سـامانه تعدیـل سازی دما رو ندارد.

ارتباط های درون سازمانی بین سلول‌های بدن ما بین 10 تا 1000 هرتز آن هم از طریق سیستم عـصبی هست و اکثر موبایل ها این ارتباط رو در بین 270 تا 1800 هرتز برقرار میکنند که در بین این اعداد همپوشانی نزدیکی وجود داره که میتونه آسیب های جدی مثل تاثیر مستقیم و بد در هنگام بارداری یا تشکیل جنین رو در بر داشته باشه یا تغییر عملکرد جذب مواد معدنی و همچنین ضعیف شدن سیستم دفاعی و با لارفتن سرعت رشد تومورها، و ابتلا به آلزایمر و فراموشی یکی از همین خظر های جدی است که ما با این ها دست و پنجه نرم میکنیم

هرچند هیچ ارگان یا سازمانی مستقیماً این خطرات را برای ما روشن نمیکند ولی در خصوص آنتن‌های BTS که وظیفه آنتن دهی به موبایل های مناطق مسکونی رو به عهده دارند بحث های زیادی صورت پذیرفته است ، شاید دیده باشید که روی پشت بام منازل آنتن هایی با دکل هایی بلند قرار دادها اند ، شاید ندانید ولی پشت بام این خانه ها را این شرکت ها کرایه میکنند ، اگر به شما چنین پیشنهادی دادند بدون فوت وقت قبول کنید شاید بخندید به این متن ولی اگر شما قبول نکنید شاید همسایگان شما این کار را قبول کنند و آن وقت است که ضرر های ناشی از همان دکل مستقیماً بر روی شما تاثیر میگذارد ، داستان از این قرار است که زمانی که این آنتن ها میخواهند آنتن دهی کنند امواج را مثل حالت کله قند به دور تا دور خودشان میفرستند و دقیقاً جایی که این امواج نمیرسد همان خانه ای است که زیر این دکل قرار دارد.

امواج رادیویی مضر است

آنتن‌های BTS یا Base Transceiver station فناوری‌های مانند GSM، WLL WAN، CDMA، WiFi و WiMAX را پشتیبانی می‌كنند. BTS وظیفه ارتباط بین آنتن های دیگر و همچنین پوشش دهی شبکه را بر عهده دارد این آنتن ها نسبت به نوع فعالیتشون تقریباً در فضای باز 20 كیلومتر برد دارد و در مناطق مسکونی که موانع امواج زیاد است برد آن بین 2 تا 5 كیلومتر می شود که به صورت یک کله قند 360 درجه را پشتیبانی میکنند پس اگر این آنتن را بالای سر خود دارید کمتر نگران باشید ، یکی از دلایلی که عمر نسل های پیشمان بیشتر بود همین امواج بود هرچند غذای سالم و هوای آلوده هم تاثیر مستقیم بر روی عمر انسان دارد ولی خودمان را گول نزنیم این امواج بی تاثیر نیستند.

اما راه کار چیست؟ زندگی را نمیتوان به علت این مشکلات رها کرد و سر به بیابان گذاشت پس بیایید طول مکالمه تلفن همراه را کم کنیم و استفاده از آن را کاهش دهیم ، به جای تلفن بی سیم از تلفن با سیم استفاده نماییم از هندزفری برای صحبت کردن استفاده کنیم تا موبایل در کنار مغزمان نباشد ، اگر میخواهید آلارم موبایلتان صبح ها شما را بیدار کند بهتر است آن را دور تر بگذارید و حتی المقدور از ساعت های زنگ دار استفاده کنید

چون یدن ما انسانها باید در طول شب استراحت کند و یک فرد عادی در هنگام شب حساسیت بالاتری به امواج پیدا میکند که طبق تحقیق محققان این حساسیت 200 الی 400 برابر بیشتر نسبت به روز است ، مخالفان تلفن همراه میگویند مرد های سال های آینده به علت حمل و نقل موبایل در جیب خود ممکن است نابارور شوند یا حتی خطر مبتلا به سرطان ، پس اگر موبایلتان در جیبتان است مراقب باشید ، تا با این مشکل مواجه نشوید ، اگر کارتان با مودم وای فای تمام شده است آن را خاموش کنید ، هیچگاه از مایکرو ویو برای گم‌کردن غذای خود به صورت دائم استفاده نکنید.

ضمناً اگر هندز فری ندارید بگذارید اول ارتباط برقرار گردد سپس گوشی را روی گوش تان قرار دهید که اگر این کار را انجام دهید شما تحت اشعه مضر کمتری قرار می گیرید. از آنتی اکسیدان ها بیشتر استفاده کنید چون اینها موادی در بدن هستند که از پیری پیشگیری می کنند و برای سلامتی ما مفید هستند برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند. امواج تلفن همراه می توانند این ترکیبات حیاتی بدن را از بین ببرند و فرمول شیمیایی آنها را بشکنند.

بنابراین چون در طول روز شما مدت زیادی تحت تابش این اشعه های مضر قرار می گیرید، خوب است روزانه از موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتری استفاده کنید. هنگامی که وارد منزلتان میشوید موبایلتان را در جلوی درب بگذارید ، در منزلتان از پنجره هایی که دارای توری فلزی(پشه بند) هستند استفاده کنید این توری های فلزی علاوه بر جلوگیری از پشه D: از شما در برابر امواج رادیویی که خارج از منزل هستند در امان نگه میدارند.

یکی از محققان گفته است اگر شرکت های بزرگ بر این باور هستند که این امواج ضرر ندارد پس چرا پرنده ها بر روی این دکل ها لانه نمیکنند؟ البته من هم ندیدم پرنده ای لانه کنه ولی به نظر شما این استدلال خوبی است؟ شما درخصوص این موضوع و این مقاله چه باوری دارید ؟ آیا استفاده از دستگاه های الکترونیکی واقعاً باعث ضرر به بدن ما میگردد؟ امیدوارم مورد پسندتون قرار گرفته باشه تندرست و ITPRO باشید.


فرهاد خانلری
فرهاد خانلری

کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

فرهاد خانلری ، مدرس شبکه و برنامه نویسی مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت ، سابقه فعالیت در موسسات و مراکز دولتی در قالب پروژه ، مشاوره و تدریس ، برنامه نویسی ++C ، سی شارپ و دات نت ، متخصص و مدرس شبکه های مبتنی بر سیستم عاملهای مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سخت افزار و ...

نظرات